امامزادگان استان آذربایجانشرقی وآیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره)
چهارشنبه 10 دی
264 نفر بازدید

چکیده علم انساب:
یکی از علومی که در عصر جاهلیت هم بین اعراب رواج داشت علم انساب بود .که پس از اسلام توانست با آموزه های اسلامی همزیستی یافته و به بقای خویش ادامه دهد یا به گونه ای که حتی با پشتوانه برخی احکام اسلامی، کاربردهایی نیز بیابد. در نتیجه در دوره اسلامی کتاب های بسیاری دراین باره تدوین گردید و انساب نگاری اسلامی به وجود آمد. دانشمندانی که به تقسیم بندی علوم در کتاب هایشان پرداخته اند نیز به مرور زمان آن را به عنوان یک علم پذیرفتند و مؤلفان کتاب های انساب نیز برای تأیید جنبه علمی بودن آن، روش ها و اصطلاحات خاص این علم را در کتاب هایشان به کار گرفتند؛ یکی از شخصیتهایبزرگ معاصر كه در علوم مختلف و بویژه در علم نسبشناسی ید طولایی داشته،بزرگ نسّابه زمان آیتاللَّه العظمی سید شهابالدین مرعشی نجفی(ره) است كه بحق احیاگر این علم شریف در عصر حاضر بوده است.
ودر زمان حاضر هم هر زائری که برای زیارت امامزادگان جلیل القدر وارد مقبره آنها میشود درشجره نامه های آن امامزادگان جلیل القدر دستخط های مرجع عظیم الشان شیعه حضرت آیت الله مرعشی نجفی (ره) را رویت می کند که امامزادگان استان آذربایجانشرقی هم ازاین قاعده مستثنی نیستند . بنده هم دراینجا بلطف حضرت منان خواستم بخشی از آن متن های تاییدیه معظم له را با معرفی چندتن ازامامزادگان استان اذریابجان شرقی به دوستان ارائه دهم.(البته لازم بذکر است که بیوگرافی این سادات جلیل القدر رابطور مفصل در بخش علم رجال ان شاالله خواهیم آورد)
1)امامزاده سید جمال(علیه السلام)
بقعه امامزاده ابوالحسن موسی بن جعفر الجمال مشهور به «سید جمال» درشهرستان تبریز و در محله راسته كوچه قرار دارد.
، ملا محمدامین حشری تبریزی در این باره مینویسد:
در حوالی همان مكان فردوس نشان، قبل از این مسجدی بود و مناری داشت وآن مسجد را «مسجد حاجت» میگفتند و آن مناره نیز به «مناره حاجت» شهرتداشت و در پای همان مناره چاهی بود، چون دل مظلومان تنگ و چون قلبظالمان سیاه، آن یوسف زمان در آن چاه مدت هفت سال محبوس بوده است وسبب اینكه آن مسجد را مسجد حاجت میگویند، آن است كه مسجد مذكور راشیب زمینی بوده و در آنجا قبور چند تن از امامزادهها و اصحاب و مردمعزیزالوجود هست و هر كسی را حاجتی و مشكلی پشل آمده، چون بدان مكانفیض نشان میرفتهاند و طلب حاجت خود مینمودهاند، البته به استمداد روحپاك آن بزرگواران از مبدأ فیاضف قضای حاجت و فتح مهمّات ایشان میشدهاست، بنابراین به مسجد حاجت شهرت یافته است و خراب كننده آن مكانشریف را در اندك زمانی خانهاش ویران شد و خود با فرزندانش نابود مطلقشدند.
وجناب سید محمدرضا طباطبایی بعد از ذكر مطالب حشری در مورد مسجد حاجتمینویسد:
بعد از وقوع زلزله آخری در دارالسلطنه تبریز كه از آن وقت تا حالا 100 سالگذشته است، از آن مسجد و مناره و سرداب اثری باقی نمانده است و در زلزلهمذكور خراب شده است.
اما متن مرقومه آیت اللَّه سید شهاب الدین مرعشی نجفی در مورد این امامزاده:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
الحمد اللَّه علی افعاله و نواله و الصلوة و السلام علی محمد و آله
از جمله مزارات مسلّم در نزد علماء و بزرگان، قبر شریف سید بزرگوارابوالحسن موسی بن جعفر الجمال بن محمد بن ابراهیم بن محمد الیمانی بنعبیداللَّه بن الامام الكاظم؟ع؟ میباشد كه سید ابن عنبه در كتاب عمدة الطالب فی مزارات العلویین و السادات و علامه ملاّحشری در تاریخ خود و علامه جلیلآقا میرزا صادق طباطبایی تبریزی در كتاب اولاد اطهار نقل نمودهاند و علامهسید محمد قاسم بن حسن مختاری عبیدلی سبزواری در كتاب الاسدیه فیانساب العلویة نیز نسب وی را تا پدرش مرقوم نموده است. وی به سال 432 بهشهر میزیست تا اینكه دعوت حق را لبیك گفته و در مكان فعلی (مشهور بهامامزاده كهنه) دفن گردید. این سید جلیلالقدر از زهاد عصر خویش به شمـار رفته و بسیار باكرامات بوده و لازمالتعظیم میباشد. لذا امید است مومنین درتجلیل و تكریم این بقعه شریفه بذل همت نموده و به نحو آبرومندی اقدام بهتعمیر آن بنمایند كه یقیناً در حضور حضرت باریتعالی مأجور خواهند بود انشاءاللَّه و السلام خیر ختام.
حرره خادم علوم اهل البیت(ع)
ابوالمعالی شهاب الدین الحسینی المرعشی النجفی
والبته دستخطی هم ازحضرت آیت الله ادیب العلمای تبریزی (ره) درمورد این امامزاده جلیل القدر موجود است که به دستور حضرت آیتاللَّه حاج شیخ هدایت اللَّه غروی (ره) تبریزی مرقوم فرموده است که بدین صورت است :
بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم
بقعه شریفه كه متصل به مسجد حاجت و مشتمل بر چند تن از امامزادهها واصحاب است و در آن مرقد مطهر و منور امامزاده لازم التكریم ابوالحسنموسی الجمال فرزند ابوالقاسم جعفر الجمال فرزند ابو جعفر محمد فرزند ابراهیمیمامی یا یمانی فرزند عبیداللَّه فرزند مكرم امام همام موسی بن جعفر؟عهما؟ است واین امامزاده منتسب به آن حضرت است به چهار واسطه چنانكه در تاریخ اولاداطهار و به پنج واسطه چنانكه در روضهاطهار نوشته موسی جمال میگفتند ومعروف به ابن اعرابی و نیز امامزاده صاحب طوق میگفتهاند در عصر بنیعباس با لشگر بسیار به تبریز آمد و به نواحی آن غالب و بلاد وقلاع را تصرفنمود، بعد از آن دشمـنان بر آن امامزاده غلبه و اسیر نمودند، و طوق زنجیر درگردنش انداختند و مدت هفت سال در چاهی در پای همان مسجد حبس نمودند وشهید گردید و در حوالی همین مكان مسجدی بوده كه مسجد حاجت میگفتند ومناره داشته به مناره حاجت مشهور بوده و وجه تسمیه این مسجد این بوده كهشیب زمینی داشته در آنجا قبور چند تن از امامزادهها و اصحاب بوده هر كسیرا حاجتی و مشكلی بشو میآمده بدان مكان میرفته حاجت خود را طلبمینمودند. البته استمداد از ارواح مباركه آن بزرگواران حاجت وی روا میگردید. لهذا محترمین اهالی محله راسته كوچه وفقهم اللَّه لمرضاته سعی وكوشش در تعمیر و تجدید آن نمودند، تا آثار آن بزرگوار بماند و آیندگان واعقاب ایشان بهرهمند شوند و این امر به اطلاع و امداد و تأیید این حقیر كثیرالتقصیر هدایت اللَّه غروی در تاریخ هزار و سیصد و هشتاد هجری قمری 1380تمام شد.
این ورقه به دستیاری خط كمترین خادم ائمه هدی علیه آلاف التحیه و الثنا محمد علی بن محمد ادیب العلماء تبریزی به امر آیتاللَّه العظمی حاج شیخهدایت اللَّه غروی مدظله العالی در تاریخ بالا (تحریر یافت).
.2) امامزاده سید علی
امامزاده سید علی درشهرستان اهر قرار گرفته و در ابتدای ورودی قبرستان قدیمی روستای توریستی گلآخور قرار دارد
رونوشت مزار امامزاده سید علی بدین قرار است:
سلام علیكم طبتم فادخلوها خالدین
هذه الرّوضة الشّجرة النبویة المصطفویة والولایة المرتضویة سلالة الفاطمیةالمرحوم المغفور الواصل الی رحمة ملك الغنی السید الشیخ علی بن سیدعبدالصمد الحجازی الحسنی طاب رمسه و جعل الجنّة مثویه، تاریخ سنة اربع وسبعمائة، 704
ودر حاشیه آن چنین حکاکی شده است:
تا من باشم كنم تولاّ بعلی
با چار محمد دو حسن و یك موسی
تا محشر كند خدای با آل نبی
با جعفر و با حسین و با چار علی
.شجرهنامه امامزاده سید علی و متن تأییده مرحوم آیتاللَّه مرعشی نجفی بدین قراراست:
علی بن عبدالصمد الحجازی بن احمد بن طاهر بن عبدالقادر بن عبدالرزاق بنطاهر بن عبدالوهاب بن عبداللَّه بن جعفر بن محمد بن عبداللَّه بن علی بن اسمـاعیلبن الامام الهمام ابیعبداللَّه جعفرالصادق سلام اللَّه علیه و علی آبائه و علی ابنائهالكرام.
بأسمـه تعالی
لاریب فی صحة نسب هولاء السادة الامجاد، بارك اللَّه فیهم.
شهابالدین الحسینی المرعشی النجفی
ربیع المولود 1392
3)امامزاده سید هاشم (علیه السلام):
درشهرستان زنوز قرار گرفته و. متن سنگ نوشته امامزاده سید هاشم چنین است:
سید هاشم ابن سید حسن ابن سید علی ابن سید فخرالدین ابن سید شرفالدینابن سید شمـسالدین ابن سید محمد مصری الملقب ب«الحجازی» ابن سیدشجاعالدین ابن سید محمود ابن سید سلیمان ابن سید عقیل ابن سید احمد ابنسید حسن ابن سید حسین ابن سید جعفر ابن سید علی ابن علی الحسین ابن علیبن ابیطالب؟ع؟. مدفون به زنوز به سال 891ق، سید حسن بابا.
نسب این امامزاده جلیل القدر باقلم حضرت آیتاللَّه سید محمد حجّت كوهكمری چنین نوشته شده :
السید هاشم ابن السید حسن ابن السید علی ابن السید فخرالدین ابن السیدشرفالدین ابن السید شمـسالدین ابن السید محمد المصری الملقب بالحجازیابن السید شجاعالدین ابن السید محمود ابن السید سلیمان ابن السید عقیل ابنالسید احمد ابن السید حسن ابن السید علی ابن السید حسین ابن السید جعفر ابن السید علی ابن علی الحسین السجاد(ع)
حضرت ایت الله علوی شجره نامه ی این امامزاده جلیل القدر را با دقت تمام استخراج میکند که مرحوم ایت الله مرعشی نجفی هم در تاییدیه استخراج شجره نامه این امامزاده چنین مینویسند:
متن مرقومه ، آیتاللَّه سید شهابالدین مرعشی نجفی :
بإسمـه تعالی
الحمد للَّه علی إفضاله و نواله و الصلوة و السلام علی محمد و آله،
و بعد مخفی نماند آنكه، این شجره جلیله كه به خدمت امام سید الساجدین -روحی له الفداء - منتهی میشود، از جمله مشجرات صحیحه و متقنه و مطابق بامدارك معتبره میباشد و نسب جمع كثیری از جمله علما و سادات به این سلسلهختم میشود؛ همانند آیات باهرات مرحوم آقای حاج سید حسین كوهكمری ومرحوم آقا سید مهدی امام مسجد صادقیه تبریز و جدّ امجد والده ماجده حقیر ومرحوم آقا میر یعقوب صاحب مقبره و مزار در شهرستان خوی و مرحوم آقایحاج سید رضا و مرحوم آقای حاج سید ابوالقاسم فرزندان آن مرحوم و مرحومآقای حاج سید علی حجّت و مرحوم آقای حاج سید محمد حجّت و دیگران كهاین مختصر را گنجایش ذكر همه آنها نیست.
از خداوند سبحان مزید توفیقات جناب مستطاب سلیل الكلام حجّت الإسلام والمسلمین آقای حاج سید ابراهیم علوی خویی دامت بركاته را كه خود ایشاناز این سلسله جلیله بوده و زحمات زیادی را در جمع آوری این شجره متقبلشدهاند. و همچنین جناب مستطاب آقای مهندس صادقی كه خود ایشان نیز از این بیت شریف بوده و در تنسیق و ترسیم این شجره رنج فراوانی را متحملشدهاند، مسئلت مینمایم.
امید است از بركات حضرت ولی عصر عجل اللَّه تعالی فرجه الشریف این دوعالی جناب پووسته مشمول الطاف الهی بوده باشند.
حرره خادم العلوم اهل البیت(علیهم السلام)
ابوالمعالی شهابالدین الحسینی المرعشی النجفی
24 جمادی الاولی 1405ق
4)امامزاده سید حسن بابا:
آستان مقدس امامزاده سید تاجالدین حسن مشهور به «سید حسن بابا» در شهرستانمرند و در روستای كوهكمر قرار دارد
ودر متن سنگ مرقد این امامزاده جلیل القدر چنین نوشته شده:
مرقد شریف مرحوم مبرور سید حسن بن سید علی بن علی بن الحسین (ع) وفات891 هجری قمری.
متن نوشته مرحوم آیتاللَّه سیدشهابالدین مرعشی نجفی (ره)درمورد این امامزاده:
این شجره جلیله كه به خدمت امام سیدالساجدین روحی له الفداء منتهیمیشود از جمله مشجرات صحیحه و متقنه و مطابق با مدارك معتبره میباشد ونسب جمع كثیری از علماء و سادات به این سلسله ختم میشود.
شجرهنامه جناب سید حسن بابا از طریق سید محمد حسینی علوی مصری _راویدعای علوی مصری_ به امام سجاد(ع) میرسد.و متن آن بدین قرار است:
سید حسن فرزند سید علی فرزند سید فخرالدین فرزند سید شرفالدین فرزندسید شمـسالدین فرزند سید محمد المصری العلوی الحسینی الملقببـ «الحجازی» فرزند سید شجاعالدین فرزند سید سلیمان فرزند سید عقیل فرزندسید احمد فرزند سید حسن فرزند سید حسین فرزند سید حسن فرزند سید علیفرزند علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب(علیهم السلام)
5)امامزاده سید تاجالدین خویی
در 23 كیلومتری جنوب شرقیشهرستان خوی در زیر گردنه خرسته گدوكی در روستایی كه به نام وی، روستای سید تاجالدین(سیدحاجین) مشهور است، قرار دارد.
متن مرقومه آیتاللَّهسید شهابالدین مرعشی نجفی (ره):
بسمه تعالی
لا ریب فیها بارك اللَّه فی اغصانها، الراجی شهابالدین الحسینی المرعشی النجفی سنة 1404ق.
نسبنامه شریف وی كه از طریق سید محمد عابد به امام موسی كاظم(ع) میرسد، چنین است:
سید تاجالدین خویی فرزند سید علی فرزند سید محمد فرزند سید احمد فرزندسید حسین فرزند سید علی فرزند سید محمد فرزند سید حسین فرزند سیدمرتضی فرزند سید محراب فرزند سید محمد فرزند سید محمود فرزند سید احمدفرزند سید حسین فرزند سید عبداللَّه فرزند سید محمد عابد فرزند امام همامموسی كاظم(ع)
6)مقبره آقا میرقلیج معروف به «قلیج بابا» یا «میرقلیج بابا»
مقبره آقا میرقلیج معروف به «قلیج بابا» یا «میرقلیج بابا» در شهرستان مرند و درغرب روستای یكانكهریز و در محله قدیمی چایلی قرار دارد.
آیتاللَّه مرعشی نجفی در جواب نامه حجت الاسلام والمسلمین سید حمزه موسوی در خصوصسیادت آقا میرقلیج، مینویسد:
مرقومه كریمه زیارت، از مراحم متشكرم. راجع به سادات یكان شكی... درسیادت آنها نداریم و مرحوم میرقلیج از سادات بوده و در نوشتجات قدیمهتصریح به سیادت ایشان دیده شده، ولی فعلاً صورت آباء ایشان تا حضرتسجاد؟ع؟ نزد حقیر موجود نیست... سنه 1379ق.
سید شهابالدین مرعشی نجفی
وهمچنین در جواب سوال شخص دیگری حضرت آیت الله مرعشی نجفی دراینمورد چنین مینویسند:
بأسمـه تعالی
مرحوم میرقلیج از سادات محترم عصر خود بوده است. خداوند همه را موفقبدارد.
فی14/2/1359
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع استفاده شده:
1)روضه اطهار، ملا محمد امین حشری تبریزی، بكوشش عزیز دولتآبادی، چاپاول، ستوده، تبریز، 1371ش.
2)تاریخ اولاد اطهار، سید محمدرضا طباطبایی، بكوشش محمد الوانساز خویی،كتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی، تهران، 1389ش.
3)گنجینه دانشمندان، محمد شریف رازی، كتابفروشی اسلامیه، چاپ اول، قم
ان شاالله بقیه معرفی امامزادگان جلیل القدر استان آذربایجانشرقی وتاییدات معظم له در یک پست جداگانه خدمت دوستان ارائه میشود/.
التماس دعا : #حسین#نوبری
دیدگاه ها برای “ امامزادگان استان آذربایجانشرقی وآیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) ”
0
دیدگاه تایید شده
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.